7 Şubat 2015

Force Majeure - Turist : AİLE YAPISININ DAR KORİDORLARI

Force Majeure - Turist, , 2014

İçinde bulunduğumuz mevsimde izlenebilecek belki de en iyi filmler kış mevsimini konu edinen donduruculuğun estetik boyutunu bize yaşatacak olan filmlerdir. Turist film de onlardan biri.

Temelde aile yaşantısının dinamiklerini konu edinen film, bütün ailelerin dışarıdan nasıl göründüğü ve gerçekte nasıl olduğu yani yaratılan yanılsama hakkında fikirler geliştiriyor. 2 çocuklu Tomas ve Ebba kış günü tatil yapmak için uzak bir dağ başındaki tesislere giderler. Burada hem biraz kayak yapacak hem de Tomas'ın ailesiyle biraz daha fazla ilgilenmesi için fırsat yaratacaklar. Bu düşüncelerle tatile başlarlar. İlk gün gayet sıradan geçer, kamera oyunculara veya konuya uzaktan bakar ve aile kendi yağında kavruluyor gibi görünen sahneler oynanır. İletişimleri soğuktur, candan değildir. İkinci gün ise filmin asıl çatışması başlar. Öğlen yemeklerini yiyen aile müthiş manzaralı bir terasta oturmaktadır. Karşıdan bir kontrollü çığ patlaması yapılır. Başta telefonlarıyla bu görüntüleri çeken tatilciler giderek yaklaşan çığ yığınının karşısında paniklemeye ve kaçışmaya başlarlar. Tomas da telefonu ve eldivenini masadan alarak panikle içeri kaçar ama eşi ve çocuklarını dışarıda bırakır. Çığın gerçek olmadığı ortaya çıkınca aslında o çığ yanılsamasının içinde Ebba'nın Tomas'la ilgili bütün algılarının değişmesi sağlanacaktır. Yani aslında kontrollü çığ patlamasının yarattığı yanılsama bir nevi ailenin yanılsamasını ortadan kaldırma işlevi görür. Karın çarpmasıyla oluşan toz bulutunun dinmesiyle yaşantılarına dair gerçekler de daha görünür olmaya başlayacaktır. 

Tomas yaşanan bu durumu pek takmasa da Ebba için bir dönüm noktası gibi görünür. Kendi içinde ailesini ve ilişkisini sorgulamaya başlar. Kendinin güvende olmadığını, Tomas'ın onları öylece ölüme bırakıp kaçarken telefonunu ve eldivenini yanına almayı unutmazken çocukları ve eşini unutmasını kabullenemez. Bu travmayı atması için Tomas da ona yardımcı olmaz ve hatta onları bırakıp kaçtığını inkar eder. 




Asıl mesele nasıl göründüğü ve aslında ne olduğuyla ilgilidir. Aile bağlarının gerçekçi ve temelsiz yoğunluğuna dair bir eleştiridir film. Eşi Ebba'nın bu travmasını atlatmasına olanak vermezken Tomas'ın kendisi de giderek kendi içinde çürümeye başlayacaktır. Çocukları anne babasının ayrılacağını düşünerek agresifleşirken otelin koridorunda sürekli bir tartışma başlayacaktır. Giderek soğuyan ilişkileri Tomas'ın duygu boşalımı yaşadığı bir anda eşini aldattığını da itiraf etmesiyle farklı bir yere giderken ertesi gün her şey farklı bir şekil almaya başlar. Aile boyu kaymaya giderken Ebba'nın düşüp geride kalması ve Tomas'ın onu kurtarmasıyla her şey düzelmeye başlar. 

Toplamda aile ilişkilerinin kapalılık içinde kendi sorunlarıyla yüzleşmesi ve bunu kendi içinde çözmeye çalışmasının filmidir Turist.


Hiç yorum yok: